A coachingról röviden…
A „coaching” fogalma nagyjából 30 évvel ezelőtt, az 1980-as évek végén jött át a sport világából az üzleti, tanácsadói életbe. A coach a sportban edzőt jelent, de a tanácsadói környezetben nem használatos az „edző” kifejezés. Sokszor volt már kísérlet arra, hogy valami jobb magyar megfelelést találjanak a „coach” szónak, de még eddig nem sikerült. A coaching nem tréning, nem tanácsadás, nem mentoring és nem terápia. A coaching a jelen eseményeivel, és jövő célkitűzéseivel foglakozik. A coach és ügyfele egyenrangú partnerként dolgoznak együtt. A coaching célja, hogy az ügyfél személyes vagy szakmai fejlődését támogassa. A coaching folyamatban az ügyfél maga tűzi ki az elérendő célokat, de a cél megfogalmazásában, a cél felé vezető úton támogatja őt a coach. A coaching folyamatban a fejlődésen, a megvalósításon, és azokon az eszközökön van a hangsúly, amelyeket a cél elérése érdekében lehet alkalmazni. A coach és az ügyfél közösen derítik fel az ügyfél erősségeit, rejtett erőforrásait, amelyekre a folyamatban az ügyfél támaszkodhat. A coach az ügyfelét a problémáinak más nézőpontba helyezésével és személyes értékeinek megerősítésével segíti céljainak elérésében.
A Nemzetközi Coach Szövetség (ICF Etikai Kódex) megfogalmazása szerint a coaching olyan szakmai kapcsolat, amely abban támogatja az ügyfelet, hogy kiemelkedő eredményeket érjen el akár a munkájában, vagy a szervezetben, ahol dolgozik, vagy akár a magánéletében. A coaching folyamat során az ügyfél elmélyíti tudását, növeli teljesítményét, és mindezek eredményeként javul az életminősége.
Hogyan csinálom?
Az általam alkalmazott módszer lényege az ügyféllel kiépített bizalomra épülő, irányított beszélgetés, amelynek témáját mindig az ügyfél határozza meg, hiszen azon a problémán dolgozunk, ami számára a legfontosabb. A beszélgetések hajtóerejét a megfelelő időben feltett, megfelelő kérdések adják, amelyek hozzásegítik ügyfelemet ahhoz, hogy a folyamat végén másképp lássa a személyes kihívásait és lehetőségeit, megerősödjön gondolkodása és döntéshozó képessége, fejlődjön személyes hatékonysága, nőjön az önbizalma, és közelebb kerüljön az élet-szerepe beteljesítéséhez. A folyamatot nagyon hatékonyan támogatják az ügyfél részére adott megerősítő visszajelzések. A kérdések kapcsán elhangzó válaszok visszatükrözésével, újrafogalmazásával lehetőséget nyújtok ügyfelem részére, hogy az adott dilemmát más szemszögből is lássa, hogy olyan összefüggéseket is tudatosítson, amiket korábban nem vett észre… Célom az, hogy ügyfeleim maguktól lássák át a helyzetet, maguktól jöjjenek rá a megoldásra, hiszen mindig ügyfelem saját megoldását keressük, együtt… Csakis a „saját” megoldásunk és célunk az, amivel azonosulni tudunk. Ez az azonosulás, „beleállás” elengedhetetlen ahhoz, hogy a célunk eléréséhez szükséges döntéseket meghozzuk, a döntéseink végrehajtásában következetesek legyünk, és így pozitív irányban változtassunk a saját életünkön.
A közös munka kerete: általában 60-90 percben, négyszemközti beszélgetésben, heti egyszeri találkozással, 5-10 alkalommal egymást követően (ez a témától és közös megállapodásunktól függ). A coaching ülések díja 20.000,- Ft alkalmanként. Az első coaching beszélgetés ingyenes.